I. őszi szemeszter
BKMÖ Bajai Közoktatási Intézménye és Gyermekotthona
Ifjúságsegítők gyakorlati tevékenységei:
Együttműködés és segítség, az SNI gyermekek és
tanulók állapotuk és élethelyzetük javítására irányuló gyógypedagógiai
nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós, habilitációs és
rehabilitációs feladatok ellátásában.
Hospitálás
tanórai és egyéb intézményi tevékenységeken, /óvoda, általános iskola,
szakiskola, kollégium, gyermekotthon, szakszolgálat/ tájékozódás az
intézményi pedagógiai dokumentumok körében és az intézmény honlapján.
Ismerkedés
és együttműködés az intézmény szakmai munkájában, - a nevelésben,
ellátásban, gondozásban - érintett partnerekkel, mint gyógypedagógiai
tanár, nevelő tanár, gyermekfelügyelő, szakoktató, dajka, egyéb pedagógiai
munkát segítő alkalmazottak.
Egyéb
intézményi tevékenységekben való aktív részvétel (pl. ünnepélyek,
rendezvények, szabadidős események, foglalkozások, tanulmányi verseny,
kollégiumi, gyermekotthoni foglalkozások, stb).
Együttműködés,
lehetőség szerint, az intézmény gyermekvédelmi tevékenységeit végző
kollega feladatellátásában.
Együttműködés
a család és az intézmény között kialakított partneri tevékenységek
szervezésében.
Társas
kapcsolatok kialakításának segítése a szakiskolás fiatalok körében, a
megfelelő, őszinte és nyílt kommunikáció segítése, az esetleges
konfliktusok kezelése, oldása. Együttműködés, a gyógypedagógus - tanuló jó
kapcsolat kialakításában.
Önértékelő, elemző tevékenységek a gyakorlati munkatapasztalatok során.
A hallgatók hatékony segítséget tudnak nyújtani az SNI gyermekek nevelésében, gondozási, kísérési feladatok ellátásában, szakmai eszközök elkészítésében, rendezvények előmunkálataiban, szabadidős tevékenységek, intézményi adminisztráció és a könyvtári dokumentáció rendezésében.
II. Tavaszi szemeszter
Bajai Egyesített szociális Intézmény
Ifjúságsegítők gyakorlati tevékenysége:
Ismereteket szerez az adott település főbb szociális mutatóiról.
Tájékozódik a település szociális gondjairól, szociális intézményhálózatáról.
Megismeri az adott intézmény funkcióit, az intézményrendszerben elfoglalt helyét.
Tanulmányozza az adott intézmény alapdokumentumait (szervezeti-és Működési Szabályzat, Szakmai program, adminisztrációs rendszer, stb.) .
Tájékoztatást kap az intézmény szolgáltatását igénybe vevő klienscsoportok alapvető jellemzőiről.
Megismeri az intézmény által nyújtott szolgáltatások gyakorlatát, amelyekben kliensek, családok, gyermekek részesülhetnek.
Megismeri az intézményen belüli munkamegosztást, együttműködési kapcsolatrendszereket.
Naprakész információkat szerez szociális problémákról, azok gazdasági, jogi vonatkozásairól.
Részt vesz csoportok szervezésében, vezetésében.
Lehetőséget kapnak kipróbálni azokat az ismereteket, amelyeket az elméleti oktatás során elsajátítottak.
Betekintést kaphatnak a munkavégzéshez szükséges dokumentációkba, szakértői anyagokba.
A hallgatók a terepgyakorlat során részt vesznek:
Játszóházak szervezésében, lebonyolításában.Amennyiben az eset engedi- családlátogatáson.
Adományok gyűjtésében.
Élelmiszer adomány csomagolásában, kiosztásában.
Fiataloknak szervezett csoportfoglalkozások szervezésében, vezetésében.
III. Őszi szemeszter
Bajai Ifjúsági Szolgáltató iroda
Ifjúságsegítők gyakorlati tevékenységei:
Megismerik az intézmény működését, feladatait, céljait és felépítését.Részt vesznek a szakmai programok megszervezésében, lebonyolításában.
Propaganda munkát folytatnak.
IV. Tavaszi szemeszter
EJF Gyakorló Általános Iskola
Ifjúságsegítők gyakorlati tevékenységei:
Látogatás a napközibe, a szabadidős foglalkozások megtekintése és ebben való részvétel.SNI és BTM-es tanulók adminisztrációs nyilvántartásába való betekintés, a velük való foglalkozáson való hospitálás.
Tinódisok Csapata (gyermekszervezet) programjainak megtervezése, a lebonyolításban való részvétel, dokumentumok megismerése.
A Gyaxi DSE (gyermekszervezet) programjainak megismerése és részvétel a programokon, a dokumentumokba való betekintés.
Az iskola faliújságainak folyamatos frissítése, különös tekintettel az ünnepekre.
Gyermekvédelmi munka megismerése, segítése.
Az iskola alapdokumentumainak megismerése (Pedagógiai Program, Házirend, Alapító Okirat, Szervezeti és Működési Szabályzat).