Kezdetek
A főiskola 140 éves, és bár profilja eredendően tanítóképzés volt, a bajai tanítóképző intézetben már az 1970-es évek elején könyvtáros szakkollégiumot indítottak tanító szakos hallgatóknak. Ez összóraszámban 411 órát jelentett, ami jelentősnek mondható. Olyan tanítók képzése volt a cél, akik végzés után az iskolai könyvtárat is tudják működtetni, illetve kisebb településeken közművelődési könyvtárat is. A képzés szakmai alapjai tehát több mint 30 éves múltra tekintenek vissza. E hagyomány, és az a tény, hogy az intézményben jelenleg is folyik tanítóképzés, hangsúlyozza a képzés erősségét: az iskolai könyvtáros szakirány megfogalmazását, és a képzési program egészébe történő szükségszerű szervesülését.
Közművelődési Tanszék
Az
intézmény főiskolává alakulásakor, 1976-ban önálló Közművelődési Tanszék
alakult, amely a népművelői és a könyvtárosi szakma alapját sajátíttatta el a
tanítói képzés mellett, korábbi szakkollégiumi keretek között.
A szakkollégium a tanítóképzés rendszerébe kettős feladattal illeszkedett.
Egyfelől hozzásegítette a tanítójelölteket az iskola falain túlmutató, korszerű
közművelődési szemlélet kialakításához. Másfelől olyan speciális könyvtárosi
szakismeretekkel látta el őket, amelyeket szakalkalmazotti, illetve középfokú
könyvtáros szakképzettségnek ismertek el. Tantárgyszerkezete alapozó elméleti,
történeti ismereteket, módszertani tárgyakat és a gyakorlati képzést foglalt
magába.
Fakultatív keretekben az alapfokú és iskolai könyvtári munkával, filmklub vezetéssel, drámapedagógiai ismeretekkel egészítették ki tanulmányaikat a hallgatók.
Mindezek lehetővé tették azt, hogy a közművelődési szakemberképzésben való részvételen túl a főiskola és a város kulturális életének is részesei, valamint oktatóik vezetésével irányítói is legyenek. A terepgyakorlaton végzett tevékenység, a főiskolai ifjúsági klub és újság, a kollégiumi és főiskolai kulturális rendezvények legaktívabb szervezői és lebonyolítói a tanszék hallgatói.
Oktatóink szerepet vállaltak a városi közművelődési élet koordinálásában, bizottságaiban. Felkérésre részletesen elemezték egy-egy művelődési szektor vagy helyszín tevékenységét és fejlesztési javaslatokat dolgoztak ki. Minisztériumi megbízás alapján tanszékközi keretben kapcsolódtak be a keceli komplex művelődési intézmény funkcionális modelljének kidolgozásába.
Társadalomtudományi Tanszék
A tanszék feladata a társadalomtudományi tárgyak (művelődéstörténet, Magyarország története, filozófiatörténet, stb.) oktatása volt. A tanszék az 1991-es évben egyesült a Közművelődési Tanszékkel, innentől kezdve Művelődés- és Társadalomelméleti Tanszék néven, hasonló feladatkörökkel működik. A Könyvtáros és Művelődésszervező szakok elindítása után a tanító és óvóképzés mellett az új szakok képzésében is jelentős szerepet vállal.
Művelődés- és Társadalomelméleti Tanszék
1992-ben szerkezeti változás eredményeképp a Közművelődési Tanszék és a Társadalomtudományi Tanszék egyesülésével jött létre a Művelődés- és Társadalomelméleti Tanszék.
1994-ben indult a 4 éves, főiskolai diplomát adó könyvtáros képzés nappali és levelező tagozaton, valamint a budapesti kihelyezett tagozaton. A képzés a hallgatók körében népszerű. A főiskola a szakma elismert szakembereit képes vendégtanárnak megnyerni.
Az egyesülés, a nyolc félévessé vált képzési forma, a műveltségterületek belépése, valamint a két új szakra való felkészülés és felkészítés megnövekedett feladatokat jelentett a tanszék oktatói számára.
A
következő tanévben az eltelt időszak oktatási gyakorlatának tapasztalatai,
valamint a képzéssel kapcsolatos társadalmi elvárások módosulásai szükségessé
tették az eredeti tantárgyi struktúra újragondolását, az oktatás során feltárt
párhuzamosságok megszüntetését, az ismeretanyag korszerűsítését. A képzési
tapasztalatok összegzése alapján elkészült a képzés új, átgondolt, új
tárgyakkal bővített tanterve. Az új tanterv szerinti képzés a 2000/2001-es
tanévben indult. A szakmában bekövetkező gyors változásokra reagálva az
intézmény többször módosította tantervét, megőrizve, megtartva az értékeit. A
2002/2003-as tanévben került bevezetésre a kétszakos kredit-rendszerű
informatikus könyvtáros-művelődésszervező szak képzési programja. Ezzel
megvalósult a szak európai szintű átjárhatósága és kibővültek a továbblépés
lehetőségei.
Képzési sajátosságaink meghatározásakor méltán támaszkodtunk a korábban már kialakult
jó tapasztalatainkra, a tanító, illetve művelődésszervezői képzési háttérre,
valamint a város segítő támogatására (pl. gyakorló helyek biztosítása).
A főiskola profilbővítésével (óvodapedagógus, nemzetiségi óvodapedagógus;
informatikus könyvtáros−művelődésszervező, vállalkozásszervező szak)
párhuzamosan differenciálódtak a kutatások is. Legdinamikusabban a romológiai
témák kutatása folyt (tanácskozások, továbbképzések, OTDK- és szakdolgozatok –
az előbbi területen, országos konferencián helyezéseket is értek el
hallgatóink).
Bár az oktatók minden erejét leköti a képzés folyamatosságának biztosítása, igyekeznek bekapcsolódni az intézmény és a szakma tudományos életébe, TDK dolgozatok patronálásával és oktatási segédanyagok kiadásával. Emellett oktatóink több jelentős szakfolyóiratban jelentettek meg publikációkat is. A 2002/2003-as tanévben került bevezetésre a kétszakos kreditrendszerű informatikus könyvtáros-művelődésszervező szak képzési programja. Ezzel megvalósult a szak európai szintű átjárhatósága és kibővültek a továbblépés lehetőségei.
A Fakultási Tanács határozata alapján 2005.03.31-én a Művelődés- és Társadalomelméleti Tanszékből kivált az önálló Könyvtártudományi Tanszék.
Oktatóink a Művelődés- és Társadalomelméleti Tanszékből "váltak ki", és néhány újabb oktatóval is gyarapodtunk. Feladatunk - ahogy eddig, úgy a jövőben is - az informatikus könyvtáros illetve az informatikus könyvtár-művelődésszervező (IKM) szakos hallgatók képzése volt.
A levelező tagozaton a kétszakos képzés mellett megmaradt a 3 éves önálló művelődésszervező szak is.
A tanszék
tevékeny részt vállal a főiskola kulturális életében, rendezvényeinek
szervezésében.
Oktatói és hallgatói aktívan közreműködnek az Eötvös Művelődési
Egyesület vezetésében és tevékenységében.
2008. február 1-én megalakult az Andragógia és Könyvtártudományi Intézet, mely két szakcsoportot foglal magában: az andragógia szakcsoportot (korábban Művelődés- és Társadalomelméleti Tanszék) valamint a könyvtártudományi szakcsoportot (korábban Könyvtártudományi Tanszék)